פורסם על ידי: psychology2student | 28/08/2010

עולם שרובו טוב

-

-

באחד מימים טרופים אלו, בהם אני מאמצת את מוחי הקודח בשאלות סטטיסטיות הרות גורל (במחקר שבדק את השפעת הסביבה המזינה בילדות על תפקוד מיני בבגרות, האם העובדה שהבן של השכנה של האחות של הכלב של בעל הפיצרייה הקרובה היה חולה בשפעת, היווה ארטיפקט?), הלכתי לישון והרהרתי לי בעולם שרובו טוב. במציאות חיים קצת שונה.

הרהרתי בעולם ללא מלחמות, ללא אלימות בין אנשים, ללא שאלות "מחזק-מחליש". הרהרתי בעולם שאינו סובל מהתחממות גלובלית ומהפשרת קרחונים, שתושביו אינם מכורים לתכניות ריאליטי מציצניות ושאין בו מטא-אנליזות שלא עונות על המבנה הקלאסי של טקסט מדעי.

בעולם הזה הפסיכולוג הקוגניטיבי, ההתפתחותי והקליני יסתדרו מצוין. בימי חמישי הם אפילו ישחקו יחד כדורסל, וכשלא יהיה חם מדיי, ילכו לצעוד בשבילי ישראל. אל תחילת המסלול הם יגיעו עם סוס וכרכרה, כי זה יותר אקולוגי. אבל בעצם, מסכן הסוס. אז אל תחילת המסלול הם יגיעו ב"שיגור עצמי", שיארך 5 שניות ויתופעל על ידי הפיכת אנרגיה סולארית לאנרגיה תנועתית. מותר לי, זה העולם שלי.

נשכבתי במיטה לצד בן זוגי, שישן מזמן (למזלו הרב, מתא"ם הוא לא אחת מהטרדות שלו, והפורטל לא עושה לו "רגשי", אם הוא מפסיק ללמוד לפני 1 בלילה), ודמיינתי לי את העולם הזה. הצטערתי על העננות, שהרסה לי את הראות בלילה של מטר המטאורים, בו יכולתי לבקש משאלה, ואולי להוציא את העולם הזה אל הפועל. את המשאלה היחידה שהייתה לי השקעתי בזה שאתגר קרת יוציא ספרים לעיתים תכופות יותר, ולא ידעתי שהיא תהיה היחידה.

הרהרתי בעולם שרובו-טוב שלי, בעתיד שרובו-לימודים שלי ובעבר, שאני כבר לא זוכרת מה היה בו. הרהרתי איך חיו אנשים בעבר, בלי לדעת שה-Fusiform Gyrus מעורב בעיבוד פרצופים, שאי אפשר לחשב פירסון על סולם שמי ושכדאי מאוד להצרין את הכותרת. איך אנשים יכלו לחיות עם עצמם בשלום? האם העולם היה שלם בלי כל אלה?

אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי והכול היה פשוט נפלא, עד שהגעתי. אני תוהה איך היה פעם, מפנטזת שיכולתי להיות שם. לחיות בעולם שכבר חלף, בו לא הייתה אינפלציה של תארים וכל מי שלקח קורס אחד באוניברסיטה כבר נחשב פרופסור. עולם בו ילדים לא ישבו כל היום מול מחשב, אנשים שתו מים מהברז, והיה מספיק מוסר כדי שאף אחד לא יקצץ את התחום. עולם בו אנשים ידעו לכבד את הגבול ולא לבזבז אותו על איזה משפט מרכזי, ופסיכולוג יכול היה להגיע לספת הטיפולים המיוחלת בלי לדעת שערך covariance שלילי, לא אומר שאין קשר בין המשתנים.

אני מדמיינת אנשים שעוברים קיץ שלם ללא פורטל, בלי עוד ועוד תרגולים אינסופיים. משערת (זה נחשב H0 או H1?) שהם הלכו לישון כל לילה עם בן או בת הזוג שלהם, אחרי כוס קפה על המרפסת, בלי למצוא עצמם יושבים עד השעות הקטנות של הלילה, רק כדי לסיים את יחידת המיקוד על ערכים קריטיים (למה הם כל כך קריטיים, לעזאזל?) ומחושבים. מדמיינת תקופה שעוד לא היה אדום, כחול, אפור, ירוק ותכלת, אלא רק כתום, ואולי הוא אפילו עוד בכלל לא היה כתום, אלא בז' או משהו.

מדמיינת מה היה קורה אם הייתי הולכת ללמוד הנדסה, או אולי משפטים. תוהה אם הייתי יכולה להמציא את התרופה האולטימטיבית לסרטן, אילו רק הייתי הולכת ללמוד רוקחות או ביולוגיה מולקולארית. תוהה אם הייתי יכולה להיות מדריכת כושר טובה, ואם בתור מנהלת גלריות לאמנות הייתי קשוחה או דווקא רכה ומפרגנת. תוהה (פיהוק) אם יכול היה להיות אחרת, אם רק… (נים לא נים), אם רק… אם רק לא היו יוצרים את "בטיפול". והאמת… (עפעוף אחרון טרום שינה), אולי עוד לא מאוחר מדיי….

נעמה, כותבת הפוסט, עובדת בצוות הפיתוח של פתרונות מתא"ם, כבר מספר שנים, ומעולם לא איבדה את האופטימיות ואת חדוותה לסטטיסטיקה. ברוח הפוסט, רצינו שתיקחו כמה דקות מנוחה, ותכתבו לנו, כאן למטה, מהו עולם שרובו טוב עבורכם. מחכים לתגובותיכם…


תגובות

  1. פוסט אדיר!
    בעולם שרובו טוב:
    הלימודים מלמדים ולא רק מחשלים,
    התכלת הוא לא ספר, אלא צבע הגלים,
    הקיץ הוא חם ולא קפוא ממזגנים,
    ואני ממש זוכרת איך נראים העננים!

  2. ,תודה נעמה! אכן פוסט מדליק
    אענה להזמנה ואספר לכם מהו
    בשבילי עולם שכולו טוב

    בשבילי זהו עולם שבו יש משמעות עמוקה לכל מה שאנו עושים, מעבר למה שברור לעין

    אז כן, עושים מתא"ם -אבל, בשביל מה?
    בשביל להיות פסיכולוגים?
    ובשביל מה אנחנו רוצים להיות פסיכולוגים?
    בשביל לעשות כסף ולעזור לאנשים?
    ובשביל מה אנחנו רוצים לעשות כסף ולעזור לאנשים?
    כדי שיהיה לנו (אולי) טוב ולהם (אולי) טוב?
    ובשביל מה אנחנו רוצים שיהיה לנו טוב ?
    כדי שנוכל להעביר את מספר שנותינו בצורה כמה שיותר נעימה?
    ואם יש לנו רק מספר שנים, ואנחנו רק רוצים שיהיה לנו טוב, אז למה להוציא כ"כ הרבה אנרגיות ולעשות כ"כ הרבה מאמצים להשיג דברים שאולי אנחנו לא באמת צריכים..

    זה כמו המשל על האיש העשיר שפוגש את הדייג שדג לו רק את כמות הדגים שהוא צריך כדי לאכול ולהיות שבע. האיש העשיר מסביר לו שאם ידוג יותר דגים, יוכל גם למכור אותם ולעשות כסף, ואז יוכל בכלל לקנות רשת דיג, לדוג יותר דגים ולעשות עוד יותר כסף..אח"כ יוכל לקנות סירה ולעשות עוד יותר כסף..וכולי וכולי עד שיהיה לו כ"כ הרבה כסף שהוא יוכל לנוח ולעשות מה שכיף לו, שזה לדוג דגים להנאתו. קצת מעגלי הייתי אומרת.
    ואולי השאלה העמוקה יותר היא- מה הטעם בחיים אם בסוף אנחנו רק רוצים לנוח ו"לדוג" את "הדגים" שלנו ?
    האם בזה הם מסתכמים?

    אז כן, שאלתי הרבה שאלות..
    אני אסכם ואחזור קצת אחורה

    מה הם חיים טובים בעיניי?
    חיים שיש בעם משמעות עמוקה יותר לכל מה שאנו עושים.
    חיים שבהם גם כשאני לומדת למתא"ם, גם כשאני דגה דגים וגם כשאני עובדת כפסיכולוגית, אני יודעת שרב הנסתר על הנגלה, ושיש מטרה גבוה יותר לכל זה. שאנחנו לא כאן כדי לחיות איקס שנים ולא לדעת לשם מה נולדנו ומדוע יש כזה עולם מוזר עם כל מיני בעיות ומשברים. אלא לשאול את השאלות הגדולות באמת! לא רק למה צריך מתא"ם, אלא למה צריך לחיות? ולחקור את התשובות כמו תלמידים חרוצים בעזרת ההרגלים שרכשנו בקורס המצויין הזה.
    כדי שכשנגיע להיות פסיכולוגים, ונגשים את כל שאר היעדים שלנו לא נרגיש את הריקנות הזו ששואלת
    "אז מה עכשיו?"
    אלא נדע ונרגיש שאנחנו חיים בעולם מופלא ומרתק
    שכל מה שקיים בו נועד רק כדי לפתח אותנו ולגדל אותנו, ולגלות לנו מי אנחנו באמת. ושמתוך השאלות הפנימיות והתשובות שיתגלו לנו, כל דבר שנעשה יעמיק את הקשר שלנו אל החיים, אל כוח הטבע (כוח האהבה) הנמצא בכל, ואת הקשר זה לזה.

    שנזכה לזה יחד,

    באהבה ושנה טובה

    טל

  3. מילים כדורבנות טל.
    והלוואי שכך נזכה,
    ליאור

  4. גם ברבות השנים,מילים מילים כדורבנות עמוקות ונעימות,טל.תודה.


כתיבת תגובה

קטגוריות